I uddannelsen er indbygget 3 projektopgaver.
Projektopgaverne løses almindeligvis i basisgrupper.
OPGAVE 1:
Planlæg, gennemfør og evaluér et borgerkursus.
• Borgerkurset skal være relevant indenfor den studerendes arbejdsområde, men der stilles ikke bestemte formkrav til indhold og længde.
OPGAVE 2:
Selvvalgt opgave.
• Med evt. afsæt i erfaringer fra borgerkurset eller i erfaringer fra den studerendes pædagogiske hverdag, formuleres projektopgaven.
Eks. på opgaver er: Udvikling af konkrete undervisningsmaterialer og hjælpemidler, debatoplæg til kollegagrupper, undersøgelser af personaleholdninger, etik-spil, oplæsnings- og billedbøger, app om hjælpemidler, debat- og inspirationsvideo, infomapper samt udarbejdelse af forslag til implementering af seksualpolitik på egen arbejdsplads eller i eget arbejdsområde etc.
OPGAVE 3:
Formidlingsopgave.
• Med henblik på at vejlederen skal kunne formidle kundskab på et stærkt følelsesladet område, opfordres den studerende til at formulere artikler til dags- og fagpresse samt oplæg til radio og tv-programmer. Promovering og formidling på udstilling el. messestand kan også indgå i opgaven.
Opgaverne evalueres af de studerende i plenum samt af uddannelsesledelsen.
Diplom for fuldført uddannelse udstedes når alle 3 projektopgaver er godkendte.